Szukaj
Strefa wiedzy

Skorzystaj ze źródła rzetelnych informacji dotyczących branży fiskalnej i sprawdź jaka jest cena systemów POS

21.10.2025
Co to jest kiosk samoobsługowy?

Co to jest kiosk samoobsługowy?

Co to jest kiosk samoobsługowy?
Kiosk samoobsługowy POS to urządzenie z ekranem dotykowym pozwalające klientowi na samodzielny zakup produktu lub usługi, który w innej sytuacji wymagałby pomocy personelu. Kiosk, zintegrowany z systemem POS przekazuje zamówienie złożone przez klienta w czasie rzeczywistym na zaplecze, gdzie jest realizowane. Kioski samoobsługowe doskonale sprawdzają się w gastronomii, retailu, hotelach, muzeach i kinach. Dynamizują procesy zamówień, pracują 24/7 i zapewniają optymalizację pracy personelu.

Jak kiosk skraca kolejki i przyspiesza obsługę klientów?
Kiosk samoobsługowy pozwala klientom samodzielnie składać zamówienia i dokonywać płatności, bez pomocy personelu. Tego typu urządzenie wyposażone jest w wiele funkcjonalności. Dzięki funkcji NFC kiosk pozwala na płatności bezgotówkowe czy za pomocą BLIK-a. Czujniki zbliżeniowe wybudzają urządzenie, a wbudowane skanery 1D/2D przyspieszają wprowadzanie danych. Ta automatyzacja zamawiania ( czy to w fast foodzie czy w sklepie retailowym) pozwala na skrócenie kolejek i szybszą obsługę klientów.

Jak kiosk zwiększa sprzedaż i umożliwia upselling?
Upselling to technika sprzedaży polegająca na zaprezentowaniu klientowi podczas procesu zakupowego produktu premium, produktu o wyższym standardzie i większej funkcjonalności niż ta, którą obecnie jest zainteresowany. Natomiast cross-selling to technika zwiększenia sprzedaży polegająca na oferowaniu klientowi dodatkowych, komplementarnych produktów lub usług w ramach aktualnie dokonywanego zakupu.

Dzięki spersonalizowanemu interfejsowi (personalizacja UI) kioski samoobsługowe doskonale nadają się do realizacji takich transakcji. Kiosk podczas realizacji zakupu dopasowuje komunikaty kierowane do klienta zgodne z celami up i crosssellingu, a ekran kiosku w trybie bezczynności pełni rolę powierzchni reklamowej. Ze względu na możliwość pracy 24/7 kiosk samoobsługowy jest znakomitym narzędziem do zwiększenia sprzedaży.

Jak działa interfejs użytkownika i personalizacja UI?
Interfejs użytkownika w kiosku samoobsługowym działa za pomocą ekranu dotykowego. Ekran PCAP (ekran pojemnościowy, najpopularniejsza technologia ekranów dotykowych) pozwala klientowi na samodzielne przeglądanie menu, wybór produktów, dokonanie zamówienia i płatności. Najważniejsze elementy to spersonalizowany interfejs z ikonami i przyciskami, obsługa różnych metod płatności oraz integracja z oprogramowaniem POS, dzięki czemu zamówienia natychmiast są przesyłane do realizacji. Czujniki zbliżeniowe aktywują UI, a wskaźniki LED sygnalizują status. Dodatkowo interfejs kiosku może być kolejnym narzędziem do kreowania wizerunku marki i jej komunikacji do klienta końcowego.

Opcje płatności: karta, NFC, BLIK, terminal płatniczy (Ingenico, Verifone, Lane) i uchwyt na terminal
Kiosk samoobsługowy oferuje wiele sposobów płatności bezgotówkowych. Kiosk wyposażony jest jest w terminale płatnicze ( Ingenico IPP350, Verifone P400, Lane 3000), które są albo wbudowane w niego albo umocowane na uchwycie na terminal. Pozwalają one klientom na płatności kartą, za pomocą urządzeń mobilnych (telefon, zegarek) czy przez BLIK. Dodatkowo czytniki NFC/RFID, w które wyposażony jest kiosk samoobsługowy wspierają płatności zbliżeniowe oraz programy lojalnościowe.

Wyposażenie dodatkowe: drukarka fiskalna, drukarka termiczna 80 mm, automatyczna gilotyna, wydruk biletów
Kioski samoobsługowe można zintegrować nie tylko z różnego rodzajami terminalami płatniczymi czy skanerami kodów kreskowych. Mogą być one zintegrowane również z wysokiej jakości drukarkami fiskalnymi (np. Posnet Thermal HD Online) oraz termicznymi 80 mm z automatyczną gilotyną do wydruku potwierdzeń, biletów czy paragonów. Kiosk samoobsługowy może być również wyposażony w kamery i mikrofony, a także w czujniki ruchu, żeby uruchomić urządzenie w momencie zbliżania się klienta.

Bezpieczeństwo danych i zgodność fiskalna: ewidencja fiskalna, wirtualna kasa fiskalna, ochrona prywatności
Kioski samoobsługowe zapewniają ochronę prywatności zgodnie z wymogami prawa. Folie prywatności założone na ekran ograniczają podgląd danych wprowadzanych na ekranie. Poza tym bezpieczeństwo danych klienta gwarantują takie rozwiązania jak szyfrowanie transmisji danych czy automatyczne czyszczenie sesji użytkownika. Co więcej podczas ewidencji fiskalnej kioski zapewniają klientom większą prywatność niż standardowe stanowiska sprzedaży. Klient może prowadzać różne wrażliwe bez obecności innych osób. Dodatkowo zautomatyzowane procesy transakcji minimalizują ryzyko błędów lub przypadkowego ujawnienia informacji przez czynnik ludzki.

Jak wygląda instalacja oprogramowania i wdrożenie kiosku w lokalu?
Instalacja i wdrożenie kiosku samoobsługowego polega na wyborze odpowiedniego, najlepiej pasującego do specyfiki sklepu sprzętu. Dostępne są różne modele kiosków samoobsługowych m. in. serie EK czy TK. Kiosk trzeba skonfigurować czyli dopasować urządzenie do potrzeb sklepu, m.in. dodając lub usuwając elementy, takie jak czytniki kart, skanery kodów kreskowych, drukarki czy inne. Kolejnym krokiem jest instalacja oprogramowania na wybranym systemie operacyjnym (Windows 10/7 lub Android) w trybie „kiosk”. Ten tryb blokuje urządzenie do jednej, dedykowanej aplikacji. Później następuje personalizacja interfejsu, a następnie integracja z systemami firmy i w końcu uruchomienie urządzenia. Koszt wdrożenia zaczyna się od ok. 7 000 zł netto; serwis i gwarancja zapewniają ciągłość działania i aktualizacje.