Ekran POS łączy w jednym miejscu wszystkie kluczowe działania sprzedawcy — od wyboru produktu i finalizacji płatności po dokumenty sprzedaży i pracę na rabatach. W kolejnych akapitach pokazujemy, jakie funkcje podstawowe i zaawansowane wspierają płynną obsługę klientów oraz bieżące zarządzanie sprzedażą, magazynem i kanałami online.
Co to są funkcje sprzedażowe na ekranie POS?
Funkcje sprzedażowe na ekranie POS to zestaw narzędzi dostępnych bezpośrednio na stanowisku sprzedaży, które wspierają realizację sprzedaży i zarządzanie firmą w czasie rzeczywistym. Ekran POS oferuje sprzedawcy wiele tego typu funkcjonalności. Należą do nich: wybór produkt, rejestrowanie sprzedaży, obsługa różnych form płatności, naliczanie rabatów indywidualnych (karty rabatowe, programy lojalnościowe, karta stałego klienta) czy wystawianie paragonów fiskalnych i faktur. Ekran dotykowy oferuje również bardziej zaawansowane opcje jak synchronizacja stanów magazynowych, generowanie raportów czy integracje kilku kanałów sprzedażowych (sklep stacjonarny i integracja z e-commerce, handel elektroniczny). Systemy POS (na który oprócz ekranu składa się m. in. drukarka fiskalna i terminal płatniczy) pozwalają na płynne prowadzenie transakcji, zarządzanie relacjami z klientami i kontrolę nad całym procesem sprzedaży.
Jak ekran POS obsługuje rejestrowanie i finalizację transakcji?
Ekran POS jest rodzajem centrum sterowania systemu sprzedażowego w punkcie handlowym. Za pomocą prostego menu ekran prowadzi kasjera przez kolejne etapy sprzedaży: wybór produktu, rejestrowanie sprzedaży, naliczanie ewentualnych rabatów i w końcu realizacja transakcji. Ze względu na swoje funkcje oraz integrację z innymi elementami sprzedaży jak np. drukarka fiskalna czy terminal płatniczy ekran pozwala na obsługę płatności bezgotówkowych i gotówkowych, wydawanie reszty, drukowanie paragonów fiskalnych na drukarce fiskalnej oraz sterowanie otwarciem szuflady kasowej przy transakcjach gotówkowych. Z menu ekranu kasjer jest w stanie wygenerować raporty sprzedażowe i inne konfiguracje wydruków. Obsługa zwrotów i korekt jest integralną częścią procesu, umożliwiając aktualizację dokumentacji sprzedaży i stanów magazynowych.
Jak POS integruje się z terminalem płatniczym i obsługuje płatności NFC
Ekran POS umożliwia obsługę płatności bezgotówkowych za pomocą płatności NFC (komunikacja bliskiego zasięgu), którą to funkcję często ma zaimplementowaną w swojej konstrukcji. Natomiast integracja ekranu POS z terminalem płatniczym czy drukarką fiskalną odbywa się zazwyczaj za pomocą kabla (USB, RS232) lub bezprzewodowo (Bluetooth, Wi-Fi), a komunikacja opiera się na specjalnych protokołach (np. EFT-POS). Po zeskanowaniu produktów i wybraniu opcji płatności bezgotówkowej na ekranie POS, kwota transakcji jest automatycznie przesyłana do terminala płatniczego. Sprzedawca nie musi ręcznie wprowadzać kwoty, co eliminuje ryzyko pomyłki i zapewnia bezpieczeństwo transakcji. Po potwierdzeniu płatności przez terminal ekran POS wysyła informacje do drukarki fiskalnej o konieczności wydruku paragonu fiskalnego. Ekran POS pozwala na integrację z wieloma urządzeniami. Dzięki temu możliwe są nie tylko płatności bezgotówkowe, ale i obsługa bonów towarowych i kart podarunkowych, połączenie sklepy stacjonarnego z e-commerce (omnichannel), synchronizacja stanów magazynowych czy integracja z ERP (planowanie zasobów przedsiębiorstwa).
Funkcje mobilne POS: sprzedaż na tablecie i w terenie
Funkcje mobilne systemu POS (sprzedaż w terenie) umożliwiają sprzedaż na urządzeniach przenośnych, takich jak tablety i smartfony, co jest szczególnie przydatne w biznesach mobilnych, np. food truckach, stoiskach sezonowych czy sprzedaży w terenie. Sprzedaż mobilna na tablecie/smartfonie jest szczególnie przydatna w gastronomii (obsługa stolików czy ogródków gastronomicznych) czy w okresach dużego ruchu klientów, np. podczas świątecznej gorączki zakupowej. Wtedy, wyposażony w tablet i terminal płatniczy sprzedawca może bezpośrednio obsługiwać klientów stojących w kolejce. Sprzedaż mobilna zachowuje te same funkcje co stacjonarna: obsługę wariantów produktów, bazę danych POS (produkty, klienci, transakcje) naliczanie rabatów, przypisywanie klienta do paragonu oraz integrację z terminalami płatniczymi, co zapewnia obsługę płatności bezgotówkowych, w tym płatności NFC (komunikacja bliskiego zasięgu). Mobilny POS może działać w trybie online i offline z późniejszą synchronizacją danych do chmury. Funkcje mobilne wspierają także integrację z ERP (planowanie zasobów przedsiębiorstwa) i integrację z e-commerce (handel elektroniczny), zapewniając spójność danych i synchronizację stanów magazynowych.
Kioski samoobsługowe i elektroniczne wyświetlacze klienta
Kioski samoobsługowe to urządzenia systemu POS pozwalające klientom na samodzielne składanie zamówień i dokonywanie płatności. Kiosk samoobsługowy składa się z ekranu dotykowego oraz takich urządzeń jak czytniki kart, skanery kodów, drukarki i terminale płatnicze, wszystko umieszczone w wytrzymałej, często metalowej obudowie. Ekrany kiosków wyposażone są w intuicyjne interfejsy z szybkim dostępem do funkcji sprzedażowych oraz mogą inicjować wydruki potwierdzeń na drukarkach fiskalnych. Oferują obsługę płatności bezgotówkowych, w tym płatności NFC (komunikacja bliskiego zasięgu). Kioski gwarantują bezpieczeństwo transakcji i synchronizację stanów magazynowych. Często wykorzystywane są w punktach gastronomicznych typu fast food. Elektroniczne wyświetlacze klienta to ekrany służące do wyświetlania informacji w punktach sprzedaży, urzędach i innych miejscach obsługi. Oprócz prezentowania danych o produktach, takich jak cena, mogą służyć do celów marketingowych (np. reklamy, promocje) lub do zarządzania kolejkami. Kioski i wyświetlacze muszą spełniać wymogi bezpieczeństwa danych i zgodności fiskalnej.
Funkcje dla gastronomii: przypisywanie stolików, przekazywanie do kuchni i dzielenie rachunków
System POS oferuje gastronomii kompleksowe zarządzanie – od obsługi gości po zaplecze. POS ma szeroki zakres funkcji, które wykraczają daleko poza tradycyjną kasę fiskalną. Dzięki systemowi POS kelner przyjmie zamówienie od klientów (również mobilnie, np. na tabletach), w razie czego dokona sprawnej modyfikacji zamówienia (dodawanie/usuwanie składników) i z poziomu tabletu przekaże zamówienie do kuchni. Funkcja dzielenia rachunków pozwala na rozliczenie zamówienia między kilku gości, z uwzględnieniem rabatów indywidualnych i programów lojalnościowych. Zresztą to nie jedyne formy promocji obsługiwane przez system POS. Obsługuje również kody rabatowe, karty rabatowe, bony towarowe i karty podarunkowe, gratisy i rabaty progowe. System obsługuje także zwroty i korekty, a wszystkie operacje są rejestrowane i raportowane. POS pozwala na przyjmowanie różnych form płatności: gotówka/karta/BLIK. System na bieżąco aktualizuje stany magazynowe po każdej sprzedaży, pomaga w przeprowadzaniu inwentaryzacji, kontrolowaniu zużycia produktów i zarządzaniu dostawami. Dzięki systemowi POS można wygenerować szczegółowe raporty sprzedażowe i mieć na bieżąco raportowanie stanu kasy. System generuje również raporty dotyczące popularności dań, godzin szczytu, wydajności pracowników i obrotów, co ułatwia podejmowanie strategicznych decyzji. POS umożliwia ewidencję czasu pracy, zarządzanie grafikami oraz rozliczanie kelnerów. Można go również zintegrować z systemami rezerwacji stolików, platformami do zamówień online czy aplikacjami księgowymi