Sprzedaż towarów lub usług osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej lub rolnikom ryczałtowym z zasady łączy się z obowiązkiem rejestracji takiej transakcji na kasie fiskalnej i wystawianiem paragonu. Czy jednak są takie okoliczności, kiedy sprzedający nie ma obowiązku wystawiania paragonu fiskalnego?
Paragon fiskalny - podstawy prawne
To ustawa o VAT, a dokładnie art. 111 ust. 1 mówi o tym, że „podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.”
Jednak polskie prawo w kilku przypadkach dopuszcza zwolnienie z obowiązku rejestrowania sprzedaży na kasie fiskalnej.
Zwolnienie z obowiązku posiadania kasy fiskalnej
Jednym z warunków, kiedy nie trzeba rejestrować sprzedaży na kasie fiskalnej jest wysokość obrotu. Przedsiębiorca, którego wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 20 000 zł nie musi posiadać kasy fiskalnej.
Towary objęte obowiązkiem ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej
Warto jednak pamiętać, że są towary i usługi, które bez względu na wysokość obrotu muszą być rejestrowane na kasie fiskalnej. Mówi o tym rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
To sprawia, że jeżeli przedsiębiorca oferuje towar lub usługę wyłączony ze zwolnień ma obowiązek zakupu i instalacji kasy fiskalnej przed wykonaniem pierwszej transakcji sprzedaży.
Sprzedawca nie wydaje paragonu nabywcy, jednak ewidencjonowanie i tak jest obowiązkowe
Zatem przedsiębiorca korzystający ze zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej nie wystawia paragonu fiskalnego. Jednak ewidencjonowanie sprzedaży i tak jest obowiązkowe. Przedsiębiorca może to robić prowadząc ewidencję sprzedaży "bezrachunkowej" lub wystawiając imienne faktury.
Czy przy sprzedaży wysyłkowej podatnik musi wystawić paragon?
Zwolnieniu z obowiązku rejestrowania sprzedaży na kasie podlega też sprzedaż wysyłkowa. Pod warunkiem, że sprzedający „otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem).” A z ewidencji i dokumentów zapłaty jasno wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Przedsiębiorca dokonujący sprzedaży w systemie wysyłkowym nie jest zobligowany do prowadzenia ewidencji na kasie fiskalnej, gdy spełnione są 3 warunki: