Szukaj
Strefa wiedzy

Skorzystaj ze źródła rzetelnych informacji dotyczących branży fiskalnej i sprawdź jaka jest cena systemów POS

25.10.2024
System POS i obsługa klienta w e-commerce

Czy system POS (point of sale) może być przydatny w handlu detalicznym w internecie? Czy system kasowy POS przyczynia się do lepszej jakości sprzedaży i usprawnia obsługę klienta? Jak system POS tworzy zintegrowane kanały sprzedaży stacjonarnej i mobilnej, internetowej?

Zalety systemu POS (point of sale) i oprogramowania sprzedażowego w podwyższeniu jakości sprzedaży i lepszej obsłudze klienta w stacjonarnym punkcie sprzedaży są powszechnie znane. Czy jednak system POS przyda się w handlu internetowym? W e-commerce?

Czym jest e-commerce

Najpierw ustalmy czym jest e-commerce. To handel elektroniczny, który polega na sprzedawaniu i kupowaniu usług i towarów w internecie. Taki handel odbywa się za pomocą komputera, tabletu, smartfona czy smartwatcha.

Rodzaje sprzedaży internetowej

Wyróżniamy cztery rodzaje handlu internetowego:

  • handel elektroniczny pomiędzy przedsiębiorstwami (B2B, ang. business-to-business)
  • handel elektroniczny pomiędzy przedsiębiorstwem a konsumentem (B2C, ang. business-to-consumer)
  • handel elektroniczny pomiędzy konsumentami (C2C, ang. consumer-to-consumer)
  • handel elektroniczny pomiędzy konsumentem a przedsiębiorstwem (C2B, ang. consumer-to-business).

System POS a punkt sprzedaży wysyłkowej online
E-commerce to sprzedaż wysyłkowa. Co to znaczy? Jest to każda sprzedaż, w której towar dostarczany jest kurierem lub pocztą. Cała zapłata procesuje się za pośrednictwem e-płatności, a dowodem sprzedaży jest paragon jak i faktura. Co istotne – dowód sprzedaży musi jednoznacznie wskazywać, kto i co nabył.

Czy według przepisów kasa rejestrująca jest potrzebna przy sprzedaży wysyłkowej? Według Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, sprzedaż wysyłkowa nie potrzebuje kasy fiskalnej.

Internetowy punkt sprzedaży detalicznej z wymogiem wdrożenia kasy fiskalnej

Jednak warto pamiętać, że są branże, które muszą prowadzić ewidencje sprzedaży na kasie fiskalnej. I to nawet wtedy, kiedy prowadzą sprzedaż wysyłkową.

Firmy/przedsiębiorcy, którzy handlują wysyłkowo:

  • perfumami
  • sprzętem fotograficznym
  • częściami do pojazdów silnikowych

muszą wystawiać paragon fiskalny, czyli posiadać kasę rejestrującą.

Kompleksowy system sprzedaży POS nie jest potrzebny w zarządzaniu obsługą sklepu internetowego

Jednak wydaje się, że dla handlu internetowego z ograniczonym asortymentem lub dla sklepu handlującego wyłącznie przez internet nie ma potrzeby instalować całego, wielofunkcyjnego systemu POS.

Kompleksowy system POS a sprzedaż omnichannel

System POS znakomicie się sprawdzi w sklepie, który prowadzi sprzedaż zarówno w punktach stacjonarnych, jak i online. Dzięki swoim walorom i kompleksowości rozwiązań system POS znakomicie zintegruje te dwa kanały sprzedaży ( stacjonarny i internetowy). Dzięki POS wszystkie transakcje między sklepem stacjonarnym a stroną internetową są zsynchronizowane, a sprzedawca może bez problemu zarządzać oboma kanałami.

Oprogramowanie POS - konkretne zalety dla sprzedawcy i klienta w e-commerce

System POS oferuje sprzedawcy kilka konkretnych, niezwykle przydatnych w transakcjach handlowych rozwiązań.

Do nich należy m. in.:

  • szyfrowania danych

POS oferuje nowoczesne metody szyfrowania danych (np. certyfikat SSL). To co chroni informacje dotyczące klientów czy transakcji przed atakiem hakerskim.

  • dwuetapowe uwierzytelnianie

POS zapewnia dwuetapowe uwierzytelnianie. Wymaga ono od klienta podania dodatkowego kodu lub potwierdzenia za pomocą aplikacji mobilnej. Dzięki temu bezpieczeństwo transakcji finansowej zostaje wzmocnione.

  • ochrona przed matactwami

Nowoczesne systemy POS korzystają z algorytmów i analizują dane w czasie rzeczywistym, żeby wykrywać oszustwa. System POS monitorują standardowe wzorce zachowań transakcyjnych i alarmują o podejrzanych, nietypowych działaniach.

Najlepszy system POS dla sprzedaży stacjonarnej

Wydaje się jednak, że dla punktu handlowego działającego wyłącznie w internecie i mającego ograniczony asortyment system kasowy POS nie jest specjalnie przydatny.  Integracja systemu POS ma sens dla sklepu stacjonarnego, który ma również platformę zakupową w internecie. Wtedy POS umożliwia dynamiczny rozwój sprzedaży ecommerce oraz offline. Pozwala integrować oba kanały i daje znakomitą analizę stanów magazynowych. POS, ze swoją elastycznością, funkcjonalnością, czytelnym interfejsem, dołączonym terminalem płatniczym usprawnia operacje sprzedaży retail jak i transakcji sprzedażowych w internecie. Jego dostosowanie daje doskonały wgląd w system zamówień i zarządzanie relacjami z klientami.

Przy sprzedaży dwukanałowej współczesne systemy POS ułatwiają zarządzanie handlem, zapewniają efektywność operacyjną i wysoką jakość obsługi. Mogą również za pomocą różnych funkcjonalności badać zachowanie klientów. POS ze swoim szerokim zakresem funkcji to idealne rozwiązanie przy dawaniu rabatu, dokonywaniu inwentaryzacji czy realizowaniu metod płatności wykonywanych za pomocą urządzeń mobilnych.

Dla potrzeb biznesowych, które mają szeroki rozmach i zakładają ciągły rozwój dobry system POS odgrywa kluczową rolę.

Jeśli zaakceptujesz wszystkie „cookies” klikając przycisk „Zaakceptuj wszystkie” to zapiszemy na Twoim urządzeniu niezbędne pliki „cookies” oraz pliki analityczne i reklamowe. Kliknięcie „Odrzuć wszystkie" oznacza wyrażenie zgody na zapisywanie tylko danych niezbędnych do funkcjonowania strony. Możesz również samodzielnie skonfigurować swoje preferencje dotyczące plików „cookies” klikając przycisk „Dostosuj”. Więcej informacji o „cookies” znajdziesz w polityce prywatności.