Czy zamknięcie i ponowne otwarcie działalności gospodarczej zmienia coś w obowiązku posiadania kasy fiskalnej? Czy przedsiębiorca może korzystać z ustawowych zwolnień? Czym się różni zawieszenie od zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej?
Zawieszenie a zakończenie działalności to dwa, różne procesy gospodarcze.
Zawieszenie działalności
Przedsiębiorca może zawiesić działalność na pewien czas, np. z przyczyn finansowych, dotyczących zdrowia czy okresowości prowadzonego biznesu. W trakcie zawieszenia działalności gospodarczej nie można prowadzić sprzedaży ani świadczyć usług, ale przedsiębiorca nie musi likwidować firmy.
Zakończenie działalności
To formalne zamknięcie firmy. Przedsiębiorca powinien przekazać odpowiednie dokumenty w urzędzie skarbowym, ZUS i CEIDG oraz zlikwidować kasę fiskalną.
Likwidacja działalności a kasa fiskalna
Jeżeli przedsiębiorca postanowił zawiesić swoją działalność gospodarczą, to nie musi dokonywać wyrejestrowania kasy fiskalne. Do jego obowiązków w takiej sytuacji należy:
urządzenie powinno zostać w jego posiadaniu, jednak nie może być używane do rejestracji sprzedaży
przedsiębiorca musi przechowywać wszystkie raporty fiskalne, kopie paragonów i wszystkie inne dokumenty dotyczące kasy fiskalnej
jeżeli zawieszenie działalności przekracza dwa lata, przedsiębiorca musi dokonywać regularnych przeglądów technicznych kasy fiskalnej.
Ponowne otwarcie działalności gospodarczej po jej zawieszeniu a posiadanie kasy fiskalnej
Jeżeli przedsiębiorca postanowił wznowić działalność po jej zawieszeniu to musi wykonać kilka czynności. Należą do nich:
Obowiązek posiadania kasy fiskalnej a ponowne uruchomienia działalności po jej zakończeniu
Jeżeli przedsiębiorca zakończył działalność i chce ją ponownie rozpocząć to musi:
Uruchomienie działalności po jej zawieszeniu lub zamknięciu a kasa fiskalna. Podsumowanie
Ponowne rozpoczęcie działalności gospodarczej ( czy to po jej wcześniejszym zawieszeniu czy też zamknięciu) oznacza wykonanie wielu czynności. Również tych związanych z kasą fiskalną. Trzeba o rozpoczęciu działalności poinformować odpowiednie instytucje, a także dokonać fiskalizacji kasy, ewidencjonować sprzedaż za jej pomocą oraz dokonywać regularnych przeglądów technicznych urządzenia. Dzięki temu przedsiębiorca będzie działał zgodnie z przepisami i nie będzie narażony na kary czy mandaty.