Lokal gastronomiczny to bardzo złożony, wiefunkcyjny system. To nie tylko wydawanie posiłków. To obsługa stolików, dzielenie rachunków, przyjmowanie zamówień ONLINE, dowożenie jedzenia na wynos. Taki punktu potrzebuje bardzo wyrafinowanego narzędzia do rejestracji sprzedaży. Zdecydowaniej bardziej wyrafinowanego niż kasy fiskalne. Kompleksowego oprogramowania dedykowanego dla gastronomii. Czymś takim jest właśnie system POS.
Terminal płatniczy, terminal dotykowy, drukarka fiskalna, oprogramowanie sprzedażowe - to m.in elementy klasycznego zestawu POS. System POS można rozbudowywać. Można podłączyć wagę, szufladę kasową czy skaner kodów kreskowych.
System POS można łatwo dostosować do specyfiki lokalu. I nieważne czy to będzie duży lokal, mobilny food truck czy fast food.
Nie bedziemy tutaj przeprowadzać całościowej analizy jak stanowisko POS przydatne jest w gastronomii. Skupimy się na kilku elementach działalności lokalu gastronomicznego i wskażemy jak w nich może pomóc POS.
Znaczącą częścią działalności punktów gastronomicznych w 2023 roku jest realizacja składanych przez klientów zamówień online, dowożenie jedzenia pod drzwi mieszkania klienta. Wtedy następuje płatność kartą lub telefonem w sposób zbliżeniowy.
Są sprzedażowe oprogramowania (czyli elementy POS-a) do restauracji które pomagają i w tym temacie. Choćby aplikacja GoPOS.
Dzięki obecnym oprogramowaniom dla gastronomii można skonfigurować własny punkt gastronomiczny online. I to w prosty sposób, dzięki prostej obsłudze i klarownemu interfejsowi. To pozwala przyjmować zamówienia na wynos – z odbiorem osobistym lub dostawą pod wskazany adres.
Takie zamówienia przyjmuuje się na ekranie POS-a. Można skonfigurować dowolne metody płatności. To może być BLIK, kart płatnicza, przelew, rabaty, abonament, voucher.
Aplikacja sprzedażowa pozwala na wprowadzanie zmian cen w menu w czasie rzeczywistym, bez konieczności oczekiwania na ich akceptacje. Można też bez problemu przypisać dodatki do poszczególnych pozycji w menu.
Nowoczesne programy dla gastronomii pozwalają na konfigurację lokalu gastronomicznego z zewnętrznymi portalami i kurierami, dzięki temu znacznie lepiej można obsługiwać klientów.
Dzięki aplikacjom sprzedażowym można skontrolować, czy wszystkie pieniądze są zwrócone przez kurierów oraz ocenić ich wydajność. System generuje raporty, ile zamówień poszczególny pracownik dostarczył. Jeżeli premie są przyznawane w zależności od tego, ile zostało wykonanych zamówień, wtedy taki raport będzie wiarygodnym dokumentem, pozwalającym na sprawiedliwą ocenę pracy i zaangażowania zespołu.
Aplikacje sprzedażowe pomagają:
Dzięki aplikacji sprzedażowej można ustalić opłaty za dowóz adekwatnie do dystansu, jaki dzieli lokal od miejsca dostarczenia zamówienia.
Według badań, aż 70% klientów lokali gastronomicznych woli składać zamówienia samodzielnie. Bez pomocy kelnera. Oprogramowanie dla restauracji pozwoli spełnić i tę zachciankę. W końcu nasz klient nasz pan.
Jak to zrobić?
Trzeba stworzyć wirtualne menu. Na stoliku w lokalu można umieścić kod QR z przekierowaniem do owego menu. Aplikacja POS pozwoli zbudować interaktywne menu z wielu językach z opcją do samodzielnych płatności online.
Instalacja nowoczesnego systemu POS zapewni i pozwoli usprawniać komunikację między urządzeniami, między kelnerami a kuchnią. Każde przyjęte zamówienie może wyświetlać się na ekranie monitora w kuchni. Dzięki temu kelner nie musi iść na kuchnię z zamówieniem napisanym na kartce, a zamówienie trafia do realizacji natychmiast, z automatu.
Również łatwiej zarządzać serwowaniem dań. Każde przygotowane już danie, odznaczone w systemie przez pracowników kuchni, wyświetla się jako „gotowe do wydania”. Podobnie dzieje się z daniami na wynos, które gdy są przyrządzone dostają status ‘zapakowane”.
Terminal, drukarka? - POS to coś więcej
Jak widać system POS to nie tylko program sprzedażowy do drukowania paragonów czy sprawdzanie stanów magazynowych. To coś o wiele więcej od zwykłego urządzenia fiskalnego. To prowadziwa pomoc w zarządzaniu lokalem gastronomiczny. To, jaki system POS wybrać, zależy od indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy. Z pewnością jednak warto się na niego zdecydować.