Szukaj
Strefa wiedzy

Skorzystaj ze źródła rzetelnych informacji dotyczących branży fiskalnej i sprawdź jaka jest cena systemów POS

21.10.2025
Mobilny system POS

Czym jest mobilny system POS?

Co to jest mobilny system POS i jak działa?
Mobilny system POS to rozwiązanie pozwalające przedsiębiorcom na realizację sprzedaży za pomocą smartfonów i tabletów zamiast standardowej kasy fiskalnej czy terminala płatniczego. Takie rozwiązanie, charakteryzujące się mobilnością i elastyczność i pozwala nie tylko na zarządzanie sprzedażą, ale również (dzięki połączeniu z chmurą obliczeniową) stanem magazynowym czy na generowanie raportów. Aplikacja POS podnosi jakość obsługi klienta, minimalizuje błędy i pozwala na automatyzację wielu zadań. Mobilny system POS zapewnia synchronizację offline/online, co gwarantuje ciągłość pracy, nawet gdy nie ma internetu. Ze względu na swoje walory, nowoczesność i przenośność, a także możliwość integracji z aplikacjami do zamówień online mobilny system POS jest chętnie wykorzystywany w gastronomii.

Jakie komponenty tworzą mobilny POS: aplikacja POS, urządzenie mobilne i terminal płatniczy?
W wersji standardowej na mobilny POS składają się: aplikacja POS, urządzenie mobilne (smartfon, tablet) oraz mobilny terminal płatniczy. W skład mobilnego POS-a mogą wchodzić również urządzenia peryferyjne takie jak drukarki termiczne czy skaner. Aplikacja POS to oprogramowanie, które zainstalowane na urządzeniu mobilnym pozwala na realizację płatności, zarządzanie stanami magazynowymi czy generowaniem okresowych raportów sprzedaży. Obecnie, ze względu na pojawienie się na rynku mobilnych terminali all-in-one ( jedno urządzenia, które łączy w sobie funkcjonalności kasy fiskalnej i terminala płatniczego) przedsiębiorca cały mobilny system POS może zamknąć w jednym urządzeniu. Urządzenie all-in-one wydrukuje paragon, a dzięki funkcji NFC (komunikacja zbliżeniowa) posiada również czytnik kart zbliżeniowych i może przyjąć płatność bezgotówkową bez dodatkowego terminala. Do tego oferuje oczywiście Bluetooth i łączność Wi-Fi.

Co to jest SoftPOS i kiedy stosować płatności bez oddzielnego terminala?
Softpos to rozwiązanie w formie mobilnej aplikacji POS, pozwalające na przekształcenie smartfona lub tabletu w terminal płatniczy, wykorzystując wbudowany moduł NFC (komunikacja zbliżeniowa) w urządzeniu do realizacji płatności bezgotówkowych. Taki system sprzedażowy można również zainstalować w urządzeniach typu all-in-one ( połączenie funkcjonalności kasy fiskalnej oraz terminala płatniczego), a także w nowoczesnych kasoterminalach. Softpos to doskonałe rozwiązanie dla niedużych, mobilnych biznesów, które ograniczy ilość sprzętu i koszty zachowując pełną funkcjonalność płatności zbliżeniowych. Softpos wymaga łączności Bluetooth/Wi-Fi do autoryzacji transakcji bezgotówkowych.

Jak mobilny POS obsługuje płatności: NFC, płatności zbliżeniowe, czytnik magnetyczny i karty?
Mobilny System POS obsługuje różne formy płatności. Zarówno tradycyjne płatności gotówką jak i bezgotówkowe płatności zbliżeniowe dokonywane telefonem i zegarkiem czy płatności kartą. Te ostatnie mogą być realizowane za pomocą terminala płatniczego lub urządzenia all-in-one ( połączenie w jednym kasy fiskalnej i terminala płatniczego). Nowoczesne urządzenia all-in-one posiadają nie tylko funkcje NFC (komunikacja zbliżeniowa) czyli czytniki magnetyczne i czytniki kart zbliżeniowych, ale również czytnik kodów 1D/2D. Dzięki temu przedsiębiorca nie potrzebuje nabywać do swojego stanowiska sprzedaży dodatkowego skanera. To sprawia, że mobilny system POS jest wszechstronny i dostosowany do różnych preferencji klientów oraz sytuacji sprzedażowych.

Jak mobilny POS zapewnia synchronizację offline/online i chmurę obliczeniową?
Mobilny system POS działa również, kiedy nie ma dostępu do internetu. Synchronizacja offline/online gwarantuje ciągłość działania. Mobilny system POS umożliwia przedsiębiorcy pracę offline i lokalne przetwarzanie transakcji. Gdy łączność internetowa zostanie przywrócona, mobilny system POS łączy się z chmurą obliczeniową, zapewniając aktualizację stanów magazynowych, sprzedaży i raportów. Chmura pozwala przedsiębiorcy np. działającemu w branży gastronomicznej na zdalne zarządzanie stanami magazynowymi oraz pogląd aktualnych transakcji czy integrację z aplikacjami do zamówień online.

Jak integrować mobilny POS z e-commerce, ERP, KDS i aplikacjami do zamówień online?
Mobilny system POS w prosty sposób integruje się z platformami e-commerce, systemami ERP (służą do kompleksowego zarządzania kluczowymi sektorami firmy) oraz aplikacjami do zamówień online. Integracja z e-commerce i ERP pozwala na automatyzację procesów, centralizację danych, synchronizację stanów magazynowych czy usprawnienie zarządzania zamówieniami i logistyką. Integracja z KDS (system wyświetlania zamówień w kuchni) usprawnia obsługę gastronomiczną. Takie systemy sprzedażowe jak Comarch POS, Dotykacka czy GoPOS pozwalają na zaawansowane integracje, wspierając omnichannel czyli integrację wszystkich kanałów kontaktu z klientem (sklepy stacjonarne, internet, media społecznościowe, aplikacje mobilne) i automatyzację procesów. Dzięki temu możliwe jest spójne zarządzanie sprzedażą zarówno online, jak i offline.

Jak zabezpieczyć dane i autoryzować transakcje: szyfrowanie, API i przetwarzanie płatności?
Bezpieczeństwo danych jest kluczowe dla ochrony klientów, wymogów prawnych i reputacji przedsiębiorcy. Mobilny system POS gwarantuje zabezpieczenie danych i poprawną autoryzację transakcji sprzedażowych. Szyfrowanie POS to proces zamiany danych karty płatniczej na nieczytelny dla osób trzecich kod, co chroni dane finansowe klientów podczas transakcji. Interfejs API (interfejs programistyczny aplikacji) pozwala mobilnym systemom sprzedaży na bezpieczne łączenie się i udostępnianie danych takim platformom jak sklepy internetowe, systemy zarządzania zapasami, systemy CRM lub narzędzia księgowe. Systemy POS mają szereg innych zabezpieczeń i są zgodne z rygorystycznymi standardami bezpieczeństwa organizacji płatniczych, takich jak PCI DSS. Dzięki temu przetwarzanie transakcji jest w pełni bezpieczne.

Jakie są typowe koszty wdrożenia i model abonamentowy?
Koszty wdrożenia mobilnego systemu POS obejmują zakup, ewentualnie wynajem głównych ( smartfon/tablet, terminal płatniczy) i peryferyjnych (skaner, waga) urządzeń oraz systemu sprzedaży w formie oprogramowania (np. GoPOS, Ipos, Dotykacka). Coraz popularniejszy jest model abonamentowy ((opłaty miesięczne), który oferuje przedsiębiorcy dostęp do aplikacji sprzedażowej, wszystkie jej aktualizacje, wsparcie techniczne, serwis i integracje. Model abonamentowy pozwala na elastyczne zarządzanie kosztami i szybkie wdrożenie systemu bez dużych inwestycji początkowych. Podobnie, w abonamencie oferuje swoje urządzenia all-in-one (urządzenie łączące w sobie funkcje kasy fiskalnej i terminala płatniczego) firma Posnet. Dzięki temu przedsiębiorca ma niskiej koszty na start.