Co powinien zrobić przedsiębiorca, gdy kasę fiskalną straci? Jakie czynności musi wykonać?
Przedsiębiorca, który dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ma obowiązek rejestrować taką sprzedaż na kasie fiskalnej. A co powinien zrobić przedsiębiorca w sytuacji gdy straci kasę fiskalną? Gdy ją po prostu zgubi lub przestanie ją posiadać w jakikolwiek inny sposób? Np. na skutek kradzieży kasy.
Mówi o tym § 10 rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących. Według tego przepisu w przypadku utraty kasy fiskalnej, przedsiębiorca powinien niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni od uzyskania informacji o utracie, powiadomić o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego.
Jeżeli kasa została stracona w wyniku kradzieży, przedsiębiorca do ww. powiadomienia do naczelnika urzędu skarbowego powinien dołączyć potwierdzenie złożenia zawiadomienia o kradzieży, które wydaje organ ścigania.
Natomiast, gdy kasa fiskalna się znajdzie, gdy przedsiębiorca ją odzyska, powinien niezwłocznie powiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego. Następnie musi poddać kasę ( zanim ponownie rozpocznie na niej ewidencję sprzedaży) obowiązkowemu przeglądowi technicznemu. Sprawdzić m.in. zawartość pamięci fiskalnej, dokonać odczytu pamięci kasy czy sprawdzić stan pracy kasy. Taki przegląd wykona firma, która wykonuje serwis kasy fiskalnej.
Ponowna rejestracja sprzedaży na odzyskanej kasie może nastąpić nie wcześniej niż następnego dnia po wykonaniu przeglądu.
Warto zdawać sobie sprawę, że niedopełnienie obowiązków formalnych dotyczących użytkowania kasy fiskalnej, w tym również niezawiadomienie o utracie kasy fiskalnej, skutkuje, według Kodeksu karnego skarbowego odpowiedzialnością karną skarbową. Według artykułu 80 § 1 kks kto wbrew obowiązkowi nie składa w terminie właściwemu organowi wymaganej informacji podatkowej, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych.
Jeżeli przedsiębiorca chciałbym uniknięcia tego typu kary może skorzystać z instytucji czynnego żalu. Nawet gdy przedsiębiorca zbyt późno, poza terminem złoży informacje o utracie kasy fiskalnej, powinien tak czy siak niezwłocznie wypełnić ten obowiązek. I powinien dołączyć czynny żal, który zapobiegnie postawienia go przed odpowiedzialnością karną skarbową.
Przy przygotowywaniu czynnego żalu przedsiębiorca powinien wskazać, jakie obowiązki zostały przez niego naruszone. Oczywiście warunkiem tego, żeby czynny żal był skuteczny jest dopełnienie naruszonego obowiązku. Warto zapamiętać, że gdy nie ma kasy fiskalnej nie można dokonywać sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Art. 111 ust. 3 ustawy VAT, mówi, że jeżeli z przyczyn niezależnych od podatnika nie może być prowadzona ewidencja sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, podatnik jest obowiązany ewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej.
W przypadku gdy rejestrowanie sprzedaży przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej jest niemożliwe ( bo nie działa, bo przedsiębiorca takowej nie posiada) podatnik nie może dokonywać sprzedaży.
Naruszenie wskazanego obowiązku związane jest z wymierzeniem dodatkowej sankcji podatkowej. W myśl art. 111 ust. 2 ustawy VAT w przypadku stwierdzenia, że podatnik narusza obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego ustala za okres do momentu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się.