Na czym polega wielokanałowy system POS?
Co to jest wielokanałowy system POS?
Wielokanałowy system POS to zintegrowany system urządzeń i oprogramowania, który umożliwia firmie sprzedaż i obsługę klientów za pomocą wielu kanałów sprzedaży ( sklepy stacjonarne, internetowe, aplikacje mobilne, platformy e-commerce czy media społecznościowe). Taki system POS (system sprzedaży) umożliwia obsługę różnych form płatności, kanałów sprzedaży, raportowanie i zarządzanie stanami magazynowymi. Dzięki takiemu rozwiązaniu firma może zintegrować swoje kanały sprzedaży (tzw. omnichannel), zoptymalizować procesy sprzedaży i zwiększyć zyski.
Jak synchronizacja kanałów sprzedaży (omnichannel) poprawia wydajność sprzedaży?
Omnichannel synchronizuje kanały sprzedaży ( sprzedaż online, sklepy stacjonarne, platformy e-commerce, aplikacje mobilne) pozwalając na centralne realizowanie sprzedaży, zarządzanie stanami magazynowi, monitorowanie zapasów w czasie rzeczywistym, raportowanie i analizy. Poza tym omnichannel pozwala na lepsze zarządzanie łańcuchem dostaw, co zmniejsza opóźnienia i przyśpiesza realizacje. Dzięki takiej synchronizacji klient jest obsłużony na wysokim poziomie, niezależnie od tego gdzie dokonuje zakupu – na stronie internetowej sklepu, przez aplikację mobilną czy w sklepem stacjonarnym. To podnosi jego satysfakcję z zakupów, lojalność wobec sklepu i skłania do rekomendowania go innym konsumentom.
Jak system POS integruje sklepy stacjonarne z platformami e-commerce?
System POS integruje kanały sprzedaży i synchronizuje dane ze sklepów stacjonarnych i platform e-commerce. System POS działa tak, że centrum zarządzania wymienia na bieżąco informacje między kanałami sprzedaży stacjonarnej i online. System automatycznie aktualizuje stany magazynowe w sklepie internetowym i stacjonarnym oraz dane o produktach, cenach i dostępności. System POS może integrować się z innymi systemami takimi jak CRM (zbiera i przechowuje informacje o klientach) czy ERP (integruje wszystkie obszary biznesowe firmy), żeby zautomatyzować i zoptymalizować przepływ danych między kanałami sprzedaży.
Jak zarządzać stanami magazynowymi i inwentaryzacją w czasie rzeczywistym?
Zarządzanie stanami magazynowymi i inwentaryzacją w czasie rzeczywistym zapewnia system zarządzania magazynem (WMS), który automatycznie rejestruje ruch towarów i zapewnia wgląd w stany magazynowe. System WMS np. rejestruje każde przyjęcie, wydanie i ruch towaru. Natomiast szybką inwentaryzację można przeprowadzić za pomocą systemu ICS. Oczywiście inwetaryzację wykonuja pracownicy magazynu, którzy za pomocą skanerów kodów kreskowych i mobilnych terminali komputerowych wprowadzają dane o towarach do systemu. Wszystkie te narzędzia można zintegrować z centralnym systemem POS i w ten sposób zarządzać gospodarką magazynową.
Jakie metody płatności obsługuje system POS i jak je integrować?
System POS ma w swoim składzie albo terminal płatniczy albo urządzenie fiskalne z funkcją NFC ( pozwalającą na płatności zbliżeniowe) i obsługuje wszystkie możliwe formy płatności. I gotówkowe i bezgotówkowe ( za pomocą kart płatniczych, telefonu, urządzeń mobilnych), a także płatności online (portfele mobilne, takie jak Apple Pay czy Google Pay). System POS ma też funkcję DCC ( dynamicznego przewalutowania) , która pozwala na płatność kartą za granicą w walucie kraju wydania karty, a nie w walucie lokalnej. Integracja polega na połączeniu systemu POS z terminalem płatniczym za pomocą interfejsów programistycznych aplikacji (API).
Jakie raporty sprzedażowe i analizy dostarcza POS (BI, OLAP, kokpit menedżera)?
System POS dostarcza wiele różnorodnych raportów i analiz. Należą do nich raporty kasowe (dzienne, zmianowe), podsumowujące sprzedaż, analizy dotyczące sprzedaży i rotacji produktów, wydajności pracowników, stanów magazynowych oraz preferencji zakupowych klientów czy jakości dostawców. Warto wspomóc się takim oprogramowaniem jak Business Intelligence, który służy do gromadzenia, przetwarzania i analizowania danych biznesowych, system OLAP, który pozwala na przeglądanie danych sprzedaży w kontekście czasu, produktu i lokalizacji, czy kokpit menedżera, który udostępnia kluczowe wskaźniki wydajności (KPI) i inne dane biznesowe w czasie rzeczywistym. Narzędzia te pomagają firmom lepiej zarządzać działalnością, optymalizować procesy sprzedażowe i podejmować trafne decyzje biznesowe.
Jakie są opcje wdrożenia: systemy w chmurze, dostęp mobilny i konfiguracja wielostanowiskowa?
Jest kilka możliwości wdrożenia systemu POS. Wdrożenie w chmurze zapewnia zdalny dostęp do systemu sprzedaży czy stanów magazynowych i centralne przetwarzanie zamówień/raportów. Dostęp mobilny pozwala, np. w gastronomii na zarządzanie siecią lokali z dowolnego miejsca, z urządzenia mobilnego podpiętego do internetu i zalogowanego do systemu sprzedaży. Konfiguracja wielostanowiskowa pozwala na korzystanie z jednego systemu przez wielu użytkowników, na różnych komputerach czy urządzeniach, zapewniając skalowalność i elastyczność.
Jak wybrać wielokanałowy system POS dla gastronomii i sprzedaży detalicznej?
Wybierając wielokanałowy system POS trzeba ustalić potrzeby i specyfikę branży, dla kórej ma być on przeznaczony. Należy sprawdzić jego funkcjonalności ( zarządzanie magazynem, programy lojalnościowe, integracja z ERP i z urządzeniami peryferyjnymi), a także upewnić się, ze system jest łatwy w obsłudze i technologicznie niezawodny. Na przykład system POS dla gastronomii powinien mieć takie funkcjonalności jak zarządzanie stolikami, obsługa wielu rachunków, personalizacja zamówień, obsługa zamówień bezdotykowych i interaktywnych, a także integracja z aplikacjami do dostaw.