Czy likwidując działalność i wyrejestrowując kasę ONLINE trzeba oddać ulgę przyznaną z Urzędu Skarbowego za zakup urządzenia fiskalnego?
Kasy fiskalne ONLINE to kategoria urządzeń fiskalnych, które komunikują się z Centralnym Rejestrem Kas prowadzonym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Coraz więcej branż jest zobligowanych do ich użytkowania.
Zakup nowego urządzenia ( kasy bądź drukarki fiskalnej ONLINE) to często spory wydatek. Żeby osłodzić ten wydatek przedsiębiorcy ustawodawca przewidział możliwość zwrotu za zakup urządzenia. Przedsiębiorca kupując kasę ONLINE może liczyć na zwrot z Urzędu Skarbowego. Wysokość ulgi to 90% wartości urządzenia z limitem do 700 zł netto. Jednak, oczywiście pod pewnymi warunkami.
Warunki uzyskania ulgi ( odliczenia) na zakup kasy ONLINE:
Żeby uzyskać ulgę należy:
Jak się można domyślić, przedsiębiorcy mogą w określonych sytuacjach stracić prawo do odliczenia, co skutkuje koniecznością zwrotu otrzymanej kwoty do Urzędu Skarbowego. Kwestie te reguluje art. 111 ust. 6 ustawy o VAT.
Wynika z niego, że że podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, m. in. w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis.
Ponadto, jak wynika z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Z 2013 r. poz. 163), podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadkach gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:
Jak więc widać, istnieje ryzyko, że pobraną ulgę na zakup kasy/drukarki fiskalnej ONLINE trzeba będzie
oddać. Kluczowy jest tu czas – owe 3 lata działalności, w trakcie których nie można zlikwidować
działalności.