Coraz większa liczba osób zastępuje faktyczną gotówkę kartami płatniczymi, a portfele ustępują telefonom z systemem NFC. Takie zmiany w społeczeństwie sprawiają, że terminal płatniczy w branżach handlowych i usługowych staje się nie tylko przywilejem, ale i koniecznością. Brak takiego sprzętu grozi bowiem nie tylko utratą nowych klientów, ale także obniżeniem obrotów nawet o 18-25%. Jaki terminal płatniczy wybrać, by był on dopasowany do potrzeb naszej firmy?
Terminale płatnicze - co do zasady - możemy podzielić ze względu na producentów oraz ze względu na sposób użytkowania. Pierwsza kategoria jest dość prosta i oczywista, jednak są różne sposoby na otrzymanie terminala. Możemy go zakupić bezpośrednio w firmowym punkcie sprzedaży, a następnie połączyć go z rachunkiem firmowym, albo zamówić od razu w banku przy okazji otwierania konta służbowego.
Podział ze względu na sposób użytkowania jest z kolei nieco inny, tu możemy wyróżnić terminale stacjonarne oraz mobilne. Przyjrzyjmy się nieco ich specyfice oraz sprawdźmy, w których branżach powinniśmy zastosować dany terminal.
Jest to podstawowy typ terminala, które zadebiutowały w Polsce wraz z pierwszymi kartami płatniczymi. Nie posiadają własnych baterii czy akumulatora, toteż muszą podpięte do zewnętrznego źródła zasilania. Ta funkcja sprawia, że terminale jako takie powinny znajdować się na stałe, w jednym miejscu. Podczas pierwszego użycia terminale stacjonarne powinny zostać zsynchronizowane z kasą fiskalną, tak by to drugie urządzenie mogło drukować paragony i potwierdzenia zapłaty.
Ze względu na swoją wydajność i niezawodność okupioną brakiem możliwości transportu, terminale stacjonarne doskonale sprawdzą się w punktach, gdzie to klient musi podejść, by się rozliczyć. Do takich miejsc zaliczają się wszelkiego rodzaju sklepy: od osiedlowych warzywniaków przez wielkopowierzchniowe hipermarkety i sieci handlowe. Ponadto, dobrze sprawdzą się w barach i lokalach samoobsługowych, gdzie nie ma kelnerów obsługujących stoliki.
Ten rodzaj terminali wszedł stosunkowo niedawno na rynek, jednak z miejsca zdobył uznanie wielu właścicieli firm. Terminale mobilne są wyposażone we własne źródło zasilania i bardzo często posiadają możliwość samodzielnego drukowania pokwitowań. Niektóre rodzaje terminali potrzebują jednak sparowania z "odbiorcą danych" w postaci tabletu lub smartphone'a, ponieważ same w sobie posiadają wyłącznie oprogramowanie do przyjmowania płatności. Należy też pamiętać o regularnym ładowaniu sprzętu, by w trakcie pracy terminal nie odmówił posłuszeństwa.
Mobilność i brak konieczności przytwierdzania terminala na stałe będzie bardzo dobrym pomysłem dla wszelkiego rodzaju przedstawicieli handlowych, którzy chcą sfinalizować transakcje nawet z tym klientem, który nie posiada przy sobie gotówki. To także dobre rozwiązanie w pubach, restauracjach i bistro z obsługą kelnerską, dzięki czemu odwiedzający mogą wygodnie rozliczać się bez konieczności podchodzenia do lady.