Kasy fiskalne są zbudowane w taki sposób, że jakakolwiek ingerencja w ich pamięć fiskalną nie jest możliwa. To oznacza, że zapisanych danych w pamięci nie można w żaden sposób zmodyfikować. Cóż zatem robić, kiedy trzeba przyjąć zwrot lub reklamację? Lub gdy nastąpi oczywista pomyłka w trakcie rejestracji sprzedaży?
Na wypadek takich sytuacji sprzedawca musi prowadzić osobną ewidencję zwrotów, reklamacji i oczywistych pomyłek.
Reguły dotyczące ewidencjonowania zwrot towarów zostały opisane w rozporządzenia Ministra Finansów z 29.04.2019 r. w sprawie kas rejestrujących. Rozporządzenie zaleca, że zwrot towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości albo części zapłaty z tytułu sprzedaży ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:
Żeby ująć zwrot/reklamację w ewidencji, trzeba wystawić protokół anulowania sprzedaży. Wystawia się go w miesiącu księgowym, w którym przyjęto zwrot/reklamację. Na kasie fiskalnej trzeba przejść do zakładki „kasa fiskalna” i następnie do „Protokół anulowania sprzedaży”. Uzupełnić formularzu i kliknąć „zatwierdź”.
Wystawiony protokół można wydrukować, wystarczy kliknąć na ikonkę „drukuj”. Natomiast błędnie wystawiony protokół można edytować lub usunąć po kliknięciu na numer dokumentu. Miesięczną ewidencję zwrotów i reklamacji również można wydrukować z zakładki “Kasa fiskalna”, po prawej stronie w kolumnie “Operacje” ikonka wydruku.
Oprócz zwrotów i reklamacji podczas rejestracji sprzedaży może też dojść do zwykłej pomyłki. Np. podczas wpisywania kwoty jedno, dodatkowe naciśnięcie klawisza może zmienić cenę produktu z 5 zł na 50 zł. I zanim klient i sprzedawca się zorientują sprzedaż zostanie już zarejestrowana. Co robić wtedy? Zasady postępowania w przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki określają również zapisy ww. rozporządzenia ws. kas rejestrujących. Nakazują one, że w przypadku stwierdzenia oczywistej pomyłki sprzedawca dokonuje niezwłocznie jej korekty przez ujęcie w odrębnej ewidencji:
Aby dodać pomyłkę do ww. ewidencji, również należy wystawić w serwisie protokół anulowania sprzedaży. Taki protokół wystawia się w miesiącu, w którym doszło do pomyłki. W kasie fiskalnej przechodzi się do zakładki „Kasa fiskalna” i następnie „Błąd lub pomyłka”. Trzeba uzupełnić formularz i zatwierdzić go. Błędną pozycję ewidencji można usunąć po kliknięciu na numer miesięcznej ewidencji – pojawia się lista pozycji ewidencji z danego okresu. Ewidencję można również wydrukować klikając na ikonkę “drukuj”.